Spotkanie uczniów klas IV

    W dniu 19 października 2022 r. uczniowie klasy IV „A” i klasy IV „B” technikum uczestniczyli w spotkaniu z Panią Anną Gadomską – Dyrektorem Wydziału Pozasądowego Rozwiązywania Sporów w Biurze Rzecznika Finansowego, Panią Sylwią Nowaczyk – Z-cą Dyrektora Wydziału Pozasądowego Rozwiązywania Sporów w Biurze Rzecznika Finansowego oraz Panią Martą Obroślak – radcą prawnym w Wydziale Bankowo – Kapitałowym Biura Rzecznika Finansowego.

    Spotkanie zostało zorganizowane z inicjatywy Pana Pawła Rokosza - Zastępcy Kierownika Zespołu Postępowań Pozasądowych w Wydziale Pozasądowym Rozwiązywania Sporów.
W trakcie spotkania zastała omówiona tematyka dotycząca:

-  Systemu ochrony konsumenta rynku finansowego – zostały scharakteryzowane instytucje tworzące w Polsce system ochrony konsumenta rynku finansowego (UOKIK, KNF, Powiatowi i Miejscy Rzecznicy Konsumentów, Rzecznik Praw Obywatelskich, organizacje i federacje konsumenckie, wymiar sprawiedliwości).
-  Instytucji Rzecznika Finansowego – zostały omówione podstawowe filary działania Rzecznika Finansowego (poradnictwo, postępowanie interwencyjne, postępowanie polubowne, skargi nadzwyczajne, istotne poglądy, pozwy w imieniu klienta, wnioski o uchwałę Sądu Najwyższego, inne działania systemowe)
-  Różnic w postępowaniu interwencyjnym i postępowaniu polubownym prowadzonych przez Rzecznika Finansowego.
-  Definicji reklamacji – zostały podane najbardziej istotne informacje dotyczące specyfiki reklamacji na rynku finansowym, uczniowie uczestniczyli w ćwiczeniu polegającym na napisaniu reklamacji w oparciu o przygotowany  kazus.
-  Omówienia z uczniami zagadnienia związanego z tym jak zwrócić się o pomoc w przypadku problemu z instytucją finansową do takiej instytucji jak Rzecznik Finansowy.
-  Nieautoryzowanych transakcji płatniczych, definicja transakcji płatniczej, autoryzacji transakcji płatniczej, jak chronić środki posiadane na koncie, a także zwrócono uwagę na najpopularniejsze metody oszustów.
-  Omówienia różnić pomiędzy autoryzacją a uwierzytelnieniem, a także omówieniem praw i obowiązków płatnika i banku.

   Spotkanie dostarczyło uczestnikom ważnych informacji i umiejętności oraz ich praktycznego wykorzystania w różnych aspektach postępowania konsumenckiego w stosunku do instytucji finansowych i handlowych, z którymi każdy uczestnik rynku spotyka się na co dzień.