8 października 2012 roku w Zespole Szkół Technicznych w Łańcucie odbyło się uroczyste podsumowanie projektu Szkoła Kluczowych Kompetencji – program rozwijania Umiejętności uczniów Szkół Polski Wschodniej. W uroczystości wzięli udział przedstawiciele organu prowadzącego i nadzorującego realizację projektu: : wicestarosta mgr Józef Rzepka, naczelnik Wydziału Edukacji i Spraw Społecznych mgr Krystyna Gruca, Naczelnik Wydziału Rozwoju Gospodarczego i Programów Unijnych mgr inż. Józef Falger, dyrektor Podkarpackiego Centrum Edukacji Nauczycieli mgr Krystyna Wróblewska, , koordynator merytoryczny Szkoły Kluczowych Kompetencji województwa podkarpackiego mgr Anna Rakuś, konsultant Podkarpackiego Centrum Edukacji Nauczycieli mgr Urszula Szymańska-Kujawa, przedstawiciel Lidera Projektu Szkoła Kluczowych Kompetencji mgr Alina Reszka, koordynator merytoryczny w zakresie kompetencji matematycznej mgr Maria Sobczak, dyrektorzy szkół ponadgimnazjalnych prowadzących kształcenie zawodowe: mgr inż. Jacek Król, mgr inż. Iwona Barnat, dyrektor Powiatowego Centrum Kształcenia Praktycznego i Edukacji Zawodowej w Łańcucie mgr inż. Józef Skomra.
Zespół Szkół Technicznych reprezentowali wicedyrektor – mgr Anna Plizga, pedagog szkolny mgr Kamila Konieczny, nauczyciele poszczególnych kompetencji: j. angielski – mgr Jacek Trzyna, matematyka – mgr Joanna Dudek, przedsiębiorczość – mgr inż. Andrzej Kowal, technologia informacyjna – mgr inż. Lesław Kiełb. Rodziców reprezentowała Przewodnicząca Rady Rodziców Pani mgr Iwona Bojda. Społeczność uczniowską reprezentowały Adriana Błajda i Magdalena Długosz, absolwenci – Marcin Bieńkowski, Piotr Dołęga, przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego Sylwia Solarz i Bartłomiej Płaza oraz uczniowie klas biorących udział w projekcie / 4aT i 4bT/. Uroczystość prowadził dyrektor ZST w Łańcucie mgr inż. Marek Miezin.
I. Ogólne informacje o projekcie SKK.
Projekt realizowany był w latach 2009-2012 przez Wyższą Szkołę Ekonomii i Innowacji w Lublinie i finansowany w całości ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i Budżetu Państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki: Priorytet II. Wysoka jakość systemu oświaty: Działanie 3.3 Poprawa jakości kształcenia: Poddziałanie 3.3.4 Modernizacja treści i metod kształcenia.
Projekt obejmował 5 województw Polski wschodniej: podlaskie, mazowieckie, lubelskie, świętokrzyskie i podkarpackie. Drogą konkursu wyłoniono 50 szkół do realizacji projektu z wyżej wymienionych województw, po 10 z każdego województwa. Projekt w założeniu polegał na rozwijaniu kluczowych kompetencji z matematyki, języków obcych, przedsiębiorczości i technologii informacyjnej. Każdy z zaangażowanych nauczycieli opracował i wdrażał swój program autorski uwzględniający kluczowe kompetencje. Programy nauczania były spójne z obowiązującą Podstawą programową oraz uwzględniały uwarunkowania lokalne i kierunki kształcenia. Proces tworzenia programów kończyła ocena programu przez koordynatorów merytorycznych i metodyków przedmiotowych. W Zespole Szkół Technicznych w Łańcucie autorski program z następujących przedmiotów wprowadzali:
Nauczyciel |
Przedmiot |
Kierunek kształcenia-zawód |
mgr Joanna Dudek |
Matematyka |
Technik pojazdów samochodowych |
mgr inż. Lesław kiełb |
Technologia informacyjna |
Technik architektury krajobrazu |
mgr Jacek Trzyna |
Język angielski |
Technik pojazdów samochodowych |
mgr inż. Andrzej Kowal |
Przedsiębiorczość |
Technik mechanizacji rolnictwa / technik pojazdów samochodowych |
Wdrażanie programów nauczania odbywało się przez:
3 lata - z matematyki i języka angielskiego,
2 lata - z przedsiębiorczości i technologii informacyjnej
Wszyscy nauczyciele przez okres trzech lat brali czynny udział w realizacji przedsięwzięć wspomagających wdrażanie kluczowych kompetencji u uczniów. Dużym wsparciem dla nauczycieli były środki dydaktyczne, pomoce naukowe, podręczniki i materiały biurowe przekazane przez organizatora projektu. Uczniowie zostali wyposażeni w zestawy podręczników, zeszyty ćwiczeń, słowniki, artykuły piśmiennicze.
Dodatkowo w ramach realizacji projektu Szkoła Kluczowych Kompetencji zrealizowano następujące przedsięwzięcia:
II. Podsumowanie projektu – przebieg uroczystości.
Seminarium podsumowujące efekty projektu rozpoczął dyrektor szkoły mgr inż. Marek Miezin. Powitał on gości oraz poprosił o zabranie głosu Pana Wicestarostę Józefa Rzepkę. Pan Starosta pogratulował szkole udziału w projekcie, życzył zebranym udanych, merytorycznych obrad. Następnie głos zabrała Pani Dyrektor PCEN w Rzeszowie Pani mgr Krystyna Wróblewska, która pokreśliła duże korzyści wynikające z udziału szkól w projektach finansowanych ze środków Europejskich.
W dalszej części spotkania nauczyciele ZST w Łańcucie przedstawiali kolejno efekty projektu zwracając szczególną uwagę na jego innowacyjność związaną z wprowadzeniem do programów nauczania przedmiotów ogólnokształcących wybranych treści kształcenia zawodowego. Podkreślali atrakcyjność projektu wynikającą z wielu form jego realizacji, obejmujących zarówno udział młodzieży w zajęciach na wyższych uczelniach, grze symulacyjnej związanej z prowadzeniem przedsiębiorstwa, jak również możliwość łączenia nauki z wypoczynkiem i rekreacją w atrakcyjnych miejscowościach górskich. W trakcie wypowiedzi nauczycieli niektóre przedsięwzięcia relacjonowali uczniowie przedstawiając swoją opnie z punku widzenia uczestnika projektu.
Po wystąpieniach nauczycieli podsumowania uzyskanych efektów dokonały przedstawicielki instytucji prowadzącej projekt SKK – Pani mgr Anna Rakuś oraz Pani mgr Alina Reszka. Wnioski jakie zostały sformułowane jednoznacznie potwierdzają, że założone cele projektu zostały osiągnięte, świadczą o tym zarówno opinie nauczycieli jak uczniów. Wymiernym potwierdzeniem uzyskanych efektów kształcenia będą raporty ewaluacyjne opracowane na podstawie badań wyników nauczania, przeprowadzonych wśród uczniów na zakończenie projektu przez firmę zewnętrzną.