Podsumowanie projektu "Szkoła Kluczowych Kompetencji"

    8 października 2012 roku w Zespole Szkół Technicznych w Łańcucie odbyło się uroczyste podsumowanie projektu Szkoła Kluczowych Kompetencji – program rozwijania Umiejętności uczniów Szkół Polski Wschodniej.  W uroczystości wzięli udział przedstawiciele organu prowadzącego i nadzorującego realizację projektu: : wicestarosta mgr Józef Rzepka, naczelnik Wydziału Edukacji i Spraw Społecznych mgr Krystyna Gruca, Naczelnik Wydziału Rozwoju Gospodarczego i Programów Unijnych mgr inż. Józef Falger, dyrektor Podkarpackiego Centrum Edukacji Nauczycieli mgr Krystyna Wróblewska, , koordynator merytoryczny Szkoły Kluczowych Kompetencji województwa podkarpackiego mgr Anna Rakuś, konsultant Podkarpackiego Centrum Edukacji Nauczycieli mgr Urszula Szymańska-Kujawa, przedstawiciel Lidera Projektu Szkoła Kluczowych Kompetencji mgr Alina Reszka, koordynator merytoryczny w zakresie kompetencji matematycznej mgr Maria Sobczak, dyrektorzy szkół ponadgimnazjalnych prowadzących kształcenie zawodowe: mgr inż. Jacek Król, mgr inż. Iwona Barnat, dyrektor Powiatowego Centrum Kształcenia Praktycznego i Edukacji Zawodowej w Łańcucie mgr inż. Józef Skomra.

      Zespół Szkół Technicznych reprezentowali wicedyrektor – mgr Anna Plizga, pedagog szkolny mgr Kamila Konieczny, nauczyciele poszczególnych kompetencji: j. angielski – mgr Jacek Trzyna, matematyka – mgr Joanna Dudek, przedsiębiorczość – mgr inż. Andrzej Kowal, technologia informacyjna – mgr inż. Lesław Kiełb. Rodziców reprezentowała Przewodnicząca Rady Rodziców Pani mgr Iwona Bojda. Społeczność uczniowską reprezentowały Adriana Błajda i Magdalena Długosz, absolwenci – Marcin Bieńkowski, Piotr Dołęga, przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego Sylwia Solarz i Bartłomiej Płaza oraz uczniowie klas biorących udział w projekcie / 4aT i 4bT/. Uroczystość prowadził dyrektor ZST w Łańcucie mgr inż. Marek Miezin.

I. Ogólne informacje o projekcie SKK.


     Projekt realizowany był w latach 2009-2012 przez Wyższą Szkołę Ekonomii i Innowacji w Lublinie i finansowany w całości ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i Budżetu Państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki: Priorytet II. Wysoka jakość systemu oświaty: Działanie 3.3 Poprawa jakości kształcenia: Poddziałanie 3.3.4 Modernizacja treści i metod kształcenia.

     Projekt obejmował 5 województw Polski wschodniej: podlaskie, mazowieckie, lubelskie, świętokrzyskie i podkarpackie. Drogą konkursu wyłoniono 50 szkół do realizacji projektu z wyżej wymienionych województw, po 10 z każdego województwa. Projekt w założeniu polegał na rozwijaniu kluczowych kompetencji z matematyki, języków obcych, przedsiębiorczości i technologii informacyjnej. Każdy z zaangażowanych nauczycieli opracował i wdrażał swój program autorski uwzględniający kluczowe kompetencje. Programy nauczania były spójne z obowiązującą Podstawą programową oraz uwzględniały uwarunkowania lokalne i kierunki kształcenia. Proces tworzenia programów kończyła ocena programu przez koordynatorów merytorycznych i metodyków przedmiotowych. W Zespole Szkół Technicznych w Łańcucie autorski program z następujących przedmiotów wprowadzali:

 

Nauczyciel

Przedmiot

Kierunek kształcenia-zawód

mgr Joanna Dudek

Matematyka

Technik pojazdów samochodowych

mgr inż. Lesław kiełb

Technologia informacyjna

Technik architektury krajobrazu

mgr Jacek Trzyna

Język angielski

Technik pojazdów samochodowych

mgr inż. Andrzej Kowal

Przedsiębiorczość

Technik mechanizacji rolnictwa / technik pojazdów samochodowych

Wdrażanie programów nauczania odbywało się przez:

3  lata - z matematyki i języka angielskiego,

2 lata - z przedsiębiorczości i technologii informacyjnej

Wszyscy nauczyciele przez okres trzech lat brali czynny udział w realizacji przedsięwzięć wspomagających wdrażanie kluczowych kompetencji u uczniów. Dużym wsparciem dla nauczycieli były środki dydaktyczne, pomoce naukowe, podręczniki i materiały biurowe przekazane przez organizatora projektu. Uczniowie zostali wyposażeni w zestawy podręczników, zeszyty ćwiczeń, słowniki, artykuły piśmiennicze.

Dodatkowo w ramach realizacji projektu Szkoła Kluczowych Kompetencji zrealizowano następujące przedsięwzięcia:

II. Podsumowanie projektu – przebieg uroczystości.


      Seminarium podsumowujące efekty projektu rozpoczął dyrektor szkoły mgr inż. Marek Miezin. Powitał on gości oraz poprosił o zabranie głosu Pana Wicestarostę Józefa Rzepkę. Pan Starosta pogratulował szkole udziału w projekcie, życzył zebranym udanych, merytorycznych obrad. Następnie głos zabrała Pani Dyrektor PCEN w Rzeszowie Pani mgr Krystyna Wróblewska, która pokreśliła duże korzyści wynikające z udziału szkól w projektach finansowanych ze środków Europejskich.

      W dalszej części spotkania nauczyciele ZST w Łańcucie przedstawiali kolejno efekty projektu zwracając szczególną uwagę na jego innowacyjność związaną z wprowadzeniem do programów nauczania przedmiotów ogólnokształcących wybranych treści kształcenia zawodowego. Podkreślali atrakcyjność projektu wynikającą z wielu form jego realizacji, obejmujących zarówno udział młodzieży w zajęciach na wyższych uczelniach, grze symulacyjnej związanej z prowadzeniem przedsiębiorstwa, jak również możliwość łączenia nauki z wypoczynkiem i rekreacją w atrakcyjnych miejscowościach górskich. W trakcie wypowiedzi nauczycieli niektóre przedsięwzięcia relacjonowali uczniowie przedstawiając swoją opnie z punku widzenia uczestnika projektu.

      Po wystąpieniach nauczycieli podsumowania uzyskanych efektów dokonały przedstawicielki instytucji prowadzącej projekt SKK – Pani mgr Anna Rakuś oraz Pani mgr Alina Reszka. Wnioski jakie zostały sformułowane jednoznacznie potwierdzają, że założone cele projektu zostały osiągnięte, świadczą o tym zarówno opinie nauczycieli jak uczniów. Wymiernym potwierdzeniem uzyskanych efektów kształcenia będą raporty ewaluacyjne opracowane na podstawie badań wyników nauczania, przeprowadzonych wśród uczniów na zakończenie projektu przez firmę zewnętrzną.